sábado, 30 de agosto de 2008

surgical cenesthesia 1994-95




puddle-puzzle
metal derretido derramado fora de molde - poça solidificada
amálgama de objeto dissipado. acaso e padrão informe fundidos

puddle-puzzle
melted metal poured out of a mould - solidified puddle
dissipated object amalgam. amourphous pattern and chance casted



Cenestesia Cirúrgica

A procura do espaço orgânico na obra de Tatiana Grinberg marca de maneira pessoal todo o seu trabalho, não excluindo a permeação do artificial: o plano mental/virtual concomitante com as esculturas/objeto. A artista procura quebrar estruturas fechadas fazendo uso de qualidades reflexivas, apontando espaços onde o vazio pode abrigar o ser humano.

Na superfície de Wrap fios enrolados saem de um embrulho de fita de silicone translúcida. Esse emaranhado de fios envolve os plugs como um dos pólos de uma corrente elétrica levando frases, descrições que percorrem a superfície de espaços internos num circuito fechado.
Simultaneamente infiltram-se sons captados in loco, incluídos no contexto. Pendurados por ganchos os objetos referem-se à passagem dentro/fora.

As impressões em acrílico, Hold, verdadeira operação química na fixação do espaço volátil em obra de arte é pausa: uma fermata que transmite a intenção da artista na afirmação indivíduo/arte.
O lençol pegajoso como uma membrana traspassa a luminosidade.
Objetos largados, deixados para trás, soltos.
Indícios de ausência.

Tools: dobrando-se sobre ele mesmos, fios de metal partem do círculo fechando-se em objetos. Esse objetos referem-se a outros espécimes utilitários diferenciados por esses “não úteis”. Colocados na prateleira inferior da mesa seu relacionamento é apenas sugerido ao espectador pela conotação do movimento gestual de pegar, segurar o objeto numa abordagem automática.

Puddle-Puzzle - poça de alumínio - como num acidente escorre na sua densidade formas únicas e estranhas. Derramadas ao azar pela artista, são formas tridimensionais cortadas num padrão determinado que se desmantelam pelo livre arbítrio do indivíduo num ato de suspensão. Peças erguidas, só assim separadas numa individualidade retiradas de um todo.
Partículas unidas por um plano.

Seus desenhos seguem um processo repetitivo, gestual de unidades fechadas. Relação do desenho num processo que envolve a temporalidade.
É a transição entre o plano e a tridimensionalidade.

Tatiana Grinberg desponta no circuito das artes plásticas de forma criativa extremamente pessoal e forte. Faz parte dos novos valores das artes plásticas.

Rio de Janeiro, 14 de março de 1996.
Esther Emílio Carlos

Surgical Cenestesia

Stamping all of Tatiana Grinberg’s works in a personal manner is the search for organic space, without excluding permeation of the artificial: the mental/virtual plane concomitant with sculptures/object. The artist seeks to break closed structures by making use of reflexive qualities, pointing to spaces where the void can shelter the human being.

On the surfaces of Wrap, entangled threads come out of a twisted strip of translucent silicone. This snarl of threads envelops the plugs as though it were one of the poles of an electric current, bearing phrases, descriptions that run along the surface of internal spaces in a closed circuit . Simultaneously, sounds picked up in loco infiltrate and are included in the context.

Suspended from hooks, the objects refer to the to-and-from passage inside/outside.
The impressions in acrylic, Hold, a veritable chemical operation in the fixation of the volatile space in a work of art, are those of a pause: a rest sign that conveys the artist’s affirmation of the individual/art.
The viscid sheet, like a membrane, transmits luminosity.
Objects tossed here and there, left behind, unnatached.
Signs of absence.

Tools: curving themselves over themselves, metal wires emerge from the circle, closing themselves up into objects. These objects refer to other utilitarian specimens, their difference established by these “non-useful” ones. The relationship of these objects, placed on the lower shelf of the table, is suggested to the observer by the connotation of the gestural movement of grasping, holding them in an approach to them that is automatic.

Puddle-Puzzle - a puddle of aluminium - as if by accident, it drips in its density in strange and unique forms. Spilled in its molten state haphazardly by the artist, they are threedimentional forms cut in a a given pattern which come loose only when the individual, in an act of free will, suspends them. Upright pieces - only as such they separate in an individuality obtained from the whole. Particles joined together by a plane.

Tatiana Grinberg’s designs follow a repetitive process, gestural in their closed units. The relation of the design in a process that involves temporality: it is the transition between the plane and the three-dimentionality.

Tatiana Grinberg comes forth in the visual arts circuit in an extremely personal and forceful creative way. She numbers among the new artists of worth in Brazil’s visual arts.

Rio de Janeiro, 14th March 1996.
Esther Emílio Carlos

Nenhum comentário: